پسری که با لامپ شمعی 5 وات توانست به فضا سفر کند

رندر رنگ لامپ های الکترولومینسنت (مانند لامپ شمعی 5 وات فلورسنت فشرده) نسبت به لامپ های رشته ای (سنتی و هالوژنی) که CRI آنها هستند، بهتر است  نزدیک به 100 است.

در آغاز قرن، LED های سفید، LED های آبی بودند که بخشی از نور تولید شده توسط فلورسانس به نور زرد تبدیل می شد. در کاربردهای نادرتر، رنگ سفید توسط سه دیود از رنگ های مکمل بازتولید شد.

در این مورد، شاخص رندر رنگ بدتر بود. لازم است]، اما رنگ در طیف گسترده ای برای جلوه های تزئینی تنظیم شده است.

تردید وجود دارد که لامپ های LED سفید هنوز قبل از تبدیل فقط نور آبی ساطع می کنند. بررسی بصری طیف نور لامپ های خریداری شده در سال 2020 طیف بسیار منظمی از قرمز تا سبز چمنی (حدود 520 نانومتر)، کاهش شدید درخشندگی در کرم های درخت صنوبر (حدود 500 نانومتر)، نوار وسیع آبی و بدون بنفش [رجوع. لازم]. نمودار انتشار روبرو توزیع طیفی را در یک LED 2015 نشان می دهد.

لامپ

طیف تابش لامپ های الکترولومینسانس شامل یک خط آبی ظریف و یک مجموعه زرد-نارنجی است که در محدوده وسیعی که توسط فلورسانس به دست می آید توزیع شده است.

این اصل امکان به دست آوردن دمای رنگ از 2700 کلوین را فراهم می کند، مشابه دمای یک لامپ رشته ای، تا 6500 K، شبیه به نور روز. دومی مزیت روشن کردن رنگ ها را دارد و با موفقیت هایی روبرو شده است.

اما، از یک سو، نوری شبیه به نور روز در هر زمانی از شبانه روز بر ریتم شبانه روزی تأثیر می گذارد و از سوی دیگر، قدرت تابش آبی در یک نوار باریک، بر خلاف منابعی که این توان در آن است.

به گفته برخی از چشم پزشکان، که در محدوده وسیع تری توزیع می شود، می تواند اثرات مضری بر روی شبکیه داشته باشد.

آژانس ملی بهداشت و ایمنی غذا، محیط زیست و شغلی (ANSES، فرانسه) “توصیه می‌کند که استفاده از لامپ‌های الکترولومینسنت غنی‌تر از نور آبی را محدود کنید”20، یعنی نزدیک‌ترین لامپ‌ها به نور روز (“سفید سرد”).

این توصیه با نتایج تحقیقات اولیه توسط Arie Andries Kruithof مطابقت دارد که معتقد بود نورهای کم با دمای رنگ نسبتاً پایین (“سفید گرم”) خوشایندتر هستند.