زعفران گرانترین ادویه

زعفران یکی از گرانترین ادویه جات است که معمولاً به عنوان یک محصول چند ساله کشت می شود.

کلاله زرشکی زعفران به عنوان ادویه استفاده می شود زعفران دارای خواص ضد توموری، ضد التهابی و ضد افسردگی است. همچنین برای بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، انواع مختلف سرطان و بیماری آلزایمر استفاده می شود زعفران به عنوان ادویه باستانی شناخته می شود.

زعفران علاوه بر اثرات دارویی برای رنگرزی و به عنوان ادویه غذا استفاده می شود. زعفران در کشورهای مختلفی مانند ایران، هند، اسپانیا، افغانستان، یونان و ایتالیا کشت می شود. ایران 90 درصد زعفران جهان را تولید می کند.

زعفران حاوی ترکیبات مختلفی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و پروتئین، فلاونوئیدها و آنتوسیانین است ترکیبات اصلی زعفران سافرانال، پیکروکروسین، کروسین و کروستین هستند.

کروسین و کروستین 2 ترکیب کاروتنوئیدی زعفران هستند کروسین مسئول رنگ قرمز زعفران است و 6 تا 16 درصد ماده خشک کل زعفران را بر اساس انواع روش های تولید تشکیل می دهد.

همچنین اثرات ضد دیابتی و کاهش چربی را نشان داده است. کروسین و سافرانال نیز خواص آنتی اکسیدانی بالایی را نشان داده اند.

آنها همچنین دریافتند که دوزهای بالاتر زعفران می تواند ترشح انسولین و جذب گلوکز را با تأثیر بر سلول های افزایش دهد.
حدود 100 ماده مختلف از زعفران به دست می آید.

با این حال، مکانیسم عمل هنوز به طور کامل شناخته نشده است. ولی و همکاران اثرات ضد دیابتی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی زعفران و مشتقات آن را بررسی کردند.

زعفران می تواند عوارض دیابت را نیز درمان کند اگرچه مکانیسمی که گلوکز منجر به سمیت عصبی می شود به طور کامل مشخص نشده است، یکی از توضیح های ممکن افزایش تولید گونه های اکسیژن فعال است.

  • منابع:
    1. A review of the anti-diabetic potential of saffron
  • تبلیغات: 
  1. بهترین روش برای ثروتمند شدن در دنیای مجازی
  2. با خامه معجون ضدپیری بسازید
  3. فروش عمده دستگاه کلاغ پران صوتی
  4. یکی از رسم و رسمات کشور انگلیس شکستند شیشه است